Willem de Leeuw sr

Op 5 maart jl. overleed mijn vader op 91-jarige leeftijd. Hij legde in 1951 de basis voor De Leeuw Groep én Van Wezel accountants en adviseurs. Als je met slechts enkele jaren basisschool twee toonaangevende ondernemingen achterlaat met in totaal 150 medewerkers, dan mag je spreken van succesvol ondernemerschap. Ik ben enorm trots op het succes van mijn vader en blij met het vertrouwen dat hij mij gaf. Een aantal van zijn zakelijke levenslessen wil ik graag met u delen.

Voorbeeldfunctie

Mijn vader gaf het goede voorbeeld. Niet alleen aan mij maar aan alle mensen om hem heen. In zijn tijd was het niet vanzelfsprekend dat je ging studeren. De nanciële middelen ontbraken vaak. Dus combineerde mijn vader zijn ondernemerschap en gezinsleven met studie; tussen zijn 22e en 44e levensjaar haalde hij talloze vakdiploma’s. Zijn tomeloze inzet vormde de basis van de cultuur binnen onze organisatie, waarbij leren en ontwikkelen centraal staan. Wij onderschrijven dit als ‘De waarde van ervaring’.

Doe waar je goed in bent

Geen mens is perfect, mijn vader was dat ook niet. Dat realiseerde hij zich als geen ander. Hij erkende zijn minder sterkere kanten en vond capabele, betrouwbare mensen die dat gat opvulden. Zelf bleef hij doen waarin hij onderscheidend was: inspireren en administreren. Met andere woorden, doe waar je goed in bent. Alleen door dit inzicht kun je je als ondernemer pro leren op kwaliteit.

Bind je topppers

Mijn vader gaf ruimte aan zijn medewerkers en realiseerde zich dat hij zijn toppers moest binden aan zijn organisatie. Loyaliteit werd beloond met loyaliteit, een goede beloning maar ook met de mogelijkheid tot verdere ontplooiing en ontwikkeling. Die mensen verloor hij nooit uit het oog. Tot zijn overlijden belde hij elke jarige medewerker met wie hij had samengewerkt.

Verspil geen tijd met hypes

Stilstand leidt tot achteruitgang. Mijn vader zei hierover: “Elke ondernemer moet vandaag bezig zijn met anticiperen op hetgeen de klant morgen nodig heeft.” De Leeuw Groep is altijd innovatief geweest. Decennia voordat Funda ontstond, werden woningzoekenden geïnformeerd over nieuw woningaanbod door hun zoekpro elen geautomatiseerd te matchen met het woningaanbod. En toch is innovatie iets anders dan het volgen van trends. Want wat verspillen we met elkaar tijd, geld en energie door slaafs achter trends, hypes en managementgoeroes aan te rennen. Ooit raakte directief leiderschap uit de gratie, moest elke leider coach worden en werd uiteindelijk volledige zelfsturing het ideaal. Inmiddels realiseren we ons allemaal dat vrijwel geen organisatie zonder een vorm van hiërarchie kan.

Maak heldere keuzes

Succes is nooit gegarandeerd, maar om die kans te vergroten moet je glasheldere keuzes maken. Dat is dan ook precies wat mijn vader deed.

 

Deze column is geschreven door Wim de Leeuw en gepubliceerd in INTO business magazine Lente 2018

 

 

 

 

 

De Leeuw maakt gebruik van cookies op haar website, onder meer om uw ervaring op onze website te verbeteren. Meer informatie hierover vindt u in onze privacyverklaring.
Door onze website te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.