De Leeuw Blog

Kennis en ervaring staan bij ons hoog in het vaandel. Onze medewerkers zijn bovenmatig goed opgeleid en beschikken gezamenlijk over honderden jaren ervaring.

Dit blog is één van de manieren om u te laten delen in die kennis en ervaring. Ervaringen met huizen en verzekeringen vormen een geliefd onderwerp op verjaardagen. En soms is ons vak ingewikkelder dan het lijkt. Er bestaan nogal wat misverstanden over onderwerpen uit ons vak. Ook die misverstanden stellen we hier aan de orde.

De risico's van autorijden met blote voeten of slippers

shutterstock_1151311502(1).jpgEén op de drie Nederlanders geeft aan om wel eens met slippers aan een auto te besturen. Dat is begrijpelijk en zeker bij zomerse temperaturen lijkt er niets mis mee. Maar zowel in het buitenland als in Nederland kan u dat hoop geld kosten.

Het effect van autorijden met slippers (en blote voeten)

Internationaal onderzoek heeft aangetoond dat er drie redenen zijn waarom het dragen van slippers een negatieve invloed heeft op het remgedrag. Het wisselen van pedaal duurt langer en het is onmogelijk om met slippers een maximale druk op het rempedaal uit te oefenen. Bij een snelheid van 100 kilometer per uur duurt het 0,13 seconden langer om de auto tot stilstand te krijgen, waardoor de remweg tenminste vier meter langer is. En dat kan het verschil zijn tussen een aanrijding en een net-geen-aanrijding.

Autorijden op blote voeten is strikt genomen iets veiliger, alhoewel natte of zweterige voeten weer een geheel eigen risico vormen. De conclusie is helder. Autorijden op slippers of op blote voeten is minder veilig voor u èn andere weggebruikers. 

Autorijden met blote voeten of slippers in Nederland

In Nederland is het niet verboden om met blote voeten of slippers auto te rijden. Toch zijn er wel risico's aan verbonden.

Allereerst loopt u het risico op een boete als vast komt te staan dat u andere weggebruikers in gevaar hebt gebracht.  Wie anderen in gevaar brengt, loopt het risico om aansprakelijk te worden gesteld. En daarnaast loopt een automobilist waarvan vast komt te staan dat hij of zij de kans op schade zelf heeft vergroot, het risico dat de verzekeraar de casco-schade niet of niet geheel vergoedt.

Autorijden met blote voeten of slippers in het buitenland

Het beleid van Europese verzekeraars komt grotendeels neer op dat van hun Nederlandse collega's. Als u schade veroorzaakt, dan loopt u de kans om door de verzekeraar van de tegenpartij aansprakelijk te worden gesteld terwijl de casco-verzekeraar de schade wellicht niet of niet geheel zal vergoeden. Maar daarnaast zijn er steeds meer landen in Europa waar autorijden met blote voeten of slippers wèl wettelijk verboden is.

In Frankrijk, Spanje en Brazilië is het rijden met blote voeten of slippers (en hoge hakken!) wettelijk verboden. In veel andere Europese landen, waaronder Groot-Brittannië, Duitsland en Italië, is het op zichzelf niet verboden. De bestuurder van een auto kan wel worden veroordeeld vanwege het 'niet naar behoren onder controle hebben van het voertuig'. Automobilisten worden geacht altijd in staat te zijn om voldoende remkracht uit te oefenen terwijl  het met slippers aan of met blote voeten maar de vraag is of dat gaat lukken.

Ons advies

Neem geen risico. En zorg dat u in uw (huur) auto altijd de beschikking heeft over gemakkelijke schoenen, zodat u niet met blote voeten of op slippers een auto hoeft te besturen.

Vragen?

Uw vragen over deze blog kunt u hieronder aan ons stellen.

 

 

 

Vragen & Reacties

Er zijn nog geen vragen of reacties. Wees de eerste die een vraag stelt of een reactie geeft
Gast
zondag 22 september 2019

Gerelateerde berichten

De Leeuw maakt gebruik van cookies op haar website, onder meer om uw ervaring op onze website te verbeteren. Meer informatie hierover vindt u in onze privacyverklaring.
Door onze website te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.