De Leeuw Blog

Kennis en ervaring staan bij ons hoog in het vaandel. Onze medewerkers zijn bovenmatig goed opgeleid en beschikken gezamenlijk over honderden jaren ervaring.

Dit blog is één van de manieren om u te laten delen in die kennis en ervaring. Ervaringen met huizen en verzekeringen vormen een geliefd onderwerp op verjaardagen. En soms is ons vak ingewikkelder dan het lijkt. Er bestaan nogal wat misverstanden over onderwerpen uit ons vak. Ook die misverstanden stellen we hier aan de orde.

Uw huis verkopen? De maximale opbrengst krijgt u uitsluitend bij een optimale vraagprijs!

shutterstock_237383824

De woningmarkt trekt weer aan. In veel delen van Nederland worden hogere prijzen gerealiseerd. Wij leggen u graag uit waarom het toch onverstandig is om een tè hoge vraagprijs te hanteren.

"De vraagprijs verlagen kan altijd nog"

De vraagprijs moet zo hoog mogelijk zijn. Want je kunt een vraagprijs nooit meer verhogen, maar hem wel verlagen." Herkent u deze uitspraak? Onze makelaars wel. Ons bedrijf heeft in de afgelopen decennia tienduizenden huizen verkocht. Dus we mogen wel zeggen dat we enige ervaring hebben. U realiseert alleen de hoogste prijs voor uw huis, als uw huis binnen enkele maanden wordt verkocht. Hoe langer de verkoop duurt, hoe groter het verschil zal worden tussen de vraagprijs en de verkoopprijs. "Duur verkopen" is "vlot verkopen". We weten dat dit als een tegenstrijdigheid kan klinken. Dus we komen uiteraard met het bewijs voor onze stelling.

Het vijvermodel

Aan het begin van elk kwartaal staat er een aantal woningen te koop. In de loop van het kwartaal komen er nieuwe woningen bij op de markt. Tegelijkertijd worden er in een kwartaal woningen verkocht. Voor een deel gaat dat om 'vers' aanbod en voor een deel om aanbod dat aan het begin van het kwartaal al te koop stond. Het Vijvermodel maakt onder andere inzichtelijk wat het verschil is tussen de verkopen van nieuw aanbod en de verkopen vanuit de oude voorraad.

Vijvermodel 2015 Q4

Het bovenste gedeelte van deze grafiek gaat over de prestaties van nieuw aanbod in het 4e kwartaal van 2015, het onderste gedeelte over de prestaties van het aanbod dat al langer te koop stond. In het 3e kwartaal van 2015 stonden er 130.681 woningen te koop met een gemiddelde vraagprijs van € 275.653. De gemiddelde looptijd van dat aanbod was 333 dagen. Van dat  bestaande aanbod werden 24.538 woningen verkocht, waarbij de verkoopprijs 4,2% lager lag dan de vraagprijs. De gemiddelde verkochte woning had 181 dagen te koop gestaan. In dat 3e kwartaal kwamen er 44.310 woningen bij op de markt met een gemiddelde vraagprijs van € 257.405. Daarvan werden er in datzelfde kwartaal 12.561 verkocht, waarbij de verkoopprijs 1,5% lager lag dan de vraagprijs. De gemiddelde verkochte woning had 24 dagen te koop gestaan.

De verschillen tussen deze verkooptransacties zijn enorm:

  • Van de bestaande voorraad werd 19% verkocht, van het nieuwe aanbod werd 28% verkocht;
  • Bij de verkopen uit de bestaande voorraad ging er 4,2% van de prijs af, bij de verkopen uit het nieuwe aanbod slechts 1,5%;
  • Bij de verkopen uit de bestaande voorraad was de verkooptijd 181 dagen, bij de verkopen uit het nieuwe aanbod slechts 24 dagen

Hoe langer de verkooptijd, hoe lager de opbrengst

2015.Q4.ZOW 05.Marge naar verkooptijdklasse


Bovenstaande grafiek laat zien hoe groot het verschil was tussen de eerste vraagprijs van een woning en de uiteindelijke verkoopprijs in de periode tussen 2010 en 2015. De onderste lijn gaat over woningen die binnen één kwartaal werden verkocht, de bovenste lijn over woningen die na drie jaar werden verkocht. Dat verschil nam eerst toe tussen eind 2010 en medio 2013. En nam daarna weer af. Maar de lijnen kruisen elkaar nergens. En dus neemt de uiteindelijke opbrengst af naarmate de verkooptijd langer wordt.

Het toenemende verschil tussen de verkoopkansen van oud versus nieuw aanbod

2015.Q4.ZOW 10.Verkoopquotes

Bovenstaande grafiek toont het verschil tussen de verkoopkansen van bestaand aanbod en nieuw aanbod. Nieuw aanbod heeft een verkoopkans van 28%, bestaand aanbod van 19%. Sinds eind 2010 wordt het verschil tussen de verkoopkansen van nieuw versus oud aanbod steeds groter. In het vierde kwartaal van 2010 lagen de verkoopkansen voor nieuw en bestaand aanbod bijna op hetzelfde niveau, per eind 2014 bedraagt het verschil 9 procentpunten.

Waarom doet nieuw aanbod het beter dan oud aanbod?

De woningzoekenden van nu zijn buitengewoon goed geïnformeerd. Ze speuren dagelijks Funda af, krijgen een berichtje als er een nieuw huis op de koop komt en blijven dankzij Funda geïnformeerd over de door hen als favoriet betitelde huizen. Woningzoekenden zijn vooral geïnteresseerd in nieuw woningaanbod. De enige echte manier om woningzoekenden weer nieuwsgierig te maken naar een huis uit de oude voorraad, is een prijsverlaging.

Maar... Wat als mijn vraagprijs nou toch te laag blijkt?

Als de vraagprijs van uw woning buitengewoon interessant is, dan zullen zich meerdere gegadigden melden. We kunnen niet met meerdere partijen tegelijkertijd onderhandelen, maar als er meerdere gegadigden zijn, dan organiseren we een inschrijving. Bij een inschrijving worden meerdere partijen in de gelegenheid gesteld om een bod uit te brengen. En met deze methode is een verkoop boven de vraagprijs mogelijk.

Meer weten?

Wilt u meer weten over onze aanpak? Bezoek dan onze website. Uw vragen kunt u hieronder aan ons stellen.

 

Vragen & Reacties

Er zijn nog geen vragen of reacties. Wees de eerste die een vraag stelt of een reactie geeft
Gast
woensdag 19 december 2018

Gerelateerde berichten

De Leeuw maakt gebruik van cookies op haar website, onder meer om uw ervaring op onze website te verbeteren. Meer informatie hierover vindt u in onze privacyverklaring.
Door onze website te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.