De Leeuw Blog

Kennis en ervaring staan bij ons hoog in het vaandel. Onze medewerkers zijn bovenmatig goed opgeleid en beschikken gezamenlijk over honderden jaren ervaring.

Dit blog is één van de manieren om u te laten delen in die kennis en ervaring. Ervaringen met huizen en verzekeringen vormen een geliefd onderwerp op verjaardagen. En soms is ons vak ingewikkelder dan het lijkt. Er bestaan nogal wat misverstanden over onderwerpen uit ons vak. Ook die misverstanden stellen we hier aan de orde.

Primeur De Leeuw Makelaardij : Virtueel bezichtigen met de Oculus Rift II

De Leeuw Oculus Rift-1

De Leeuw Makelaardij is de eerste makelaar die de Virtual Reality bril van Oculus Rift gebruikt om huizen virtueel te presenteren. Virtual Reality. Een gadget? Of de toekomst?

De primeur van De Leeuw Makelaardij op EenVandaag

Op 26 november besteedde EenVandaag uitgebreid aandacht aan de nieuwe virtuele 3D-bril Oculus Rift II. Het lijkt een uit de kluiten gewassen zwarte duikbril. De gebruiker waant zich in Tokio of in een sprookjeskasteel terwijl hij gewoon achter zijn bureau zit. De digitale bril is voor zo’n 300 dollar te koop en geeft je de sensatie om je op te laten gaan in een virtuele wereld. U kunt de bril ervaren bij De Leeuw Makelaardij; huizen bekijken vanuit uw luie stoel.

 

De Leeuw: traditioneel toonaangevend

www.deleeuw.nl op 14 mei 1996 De website van De Leeuw in 1996. Vijf jaar voor de introductie van Funda in 2001.

Wat De Leeuw Makelaardij betreft is Virtueel Bezichtigen niets anders dan de nieuwste fase in het presenteren van ons woningaanbod. Onze opdrachtgevers hebben ons ingeschakeld om hun huis zo goed mogelijk te verkopen. Verkopen begint met kopers vinden. En kopers vinden, begint met presenteren. De Leeuw Makelaardij loopt graag voorop. Vooral bij de presentatie van de woningen van onze opdrachtgevers. We zijn niet anders gewend. We lopen al decennia voorop bij de presentatie van ons woningaanbod. Tegenwoordig hebben we Funda. Elke woningzoekende kan het volledige woningaanbod op zijn computer, tablet of mobieltje bekijken. In 1980 bestond Funda nog niet. Elke NVM-makelaar die een woning te koop kreeg, vulde een formuliertje in met de kerngegevens van het huis en stuurde dat per post aan de NVM. De NVM deelde die informatie op 'stamkaartjes' met de lokale makelaars. De Leeuw Makelaardij was destijds de eerste makelaar in Nederland die de 'stamkaartjes'  invoerde in een geautomatiseerd systeem. En daarmee informeerden wij, per brief, dagelijks de woningzoekenden die ingeschreven waren in ons zoekersbestand.

Daarna ontwikkelde De Leeuw Makelaardij de 'fotopresentatie'. Een (in eigen huis gedrukt) mini-foldertje met één foto en een beknopte beschrijving. Inmiddels is dat natuurlijk volstrekt achterhaald. Maar destijds was het innovatief. Een ruime delegatie van het NVM-bestuur bezocht ons bedrijf. En het ontwerp van onze 'fotopresentatie' werd daarna de Nederlandse standaard in woningpresentatie.

Een huis-aan-huis-krant met woningaanbod? De Leeuw had de primeur. Onze website www.deleeuw.nl met het volledige woningaanbod werd op 14 mei 1996 gelanceerd. Het zou daarna nog vijf jaar duren voordat Funda op het internet verscheen.

De Open Huizen Route? Inmiddels is de NVM Open Huizen Route een landelijk succes. Wij organiseerden al een Open Huizen Route ver voordat daarvoor binnen de NVM draagvlak ontstond. De Leeuw Groep is traditioneel toonaangevend. We lopen graag voorop. Verbaast u dat? Eerlijk gezegd, we zouden ons dat best kunnen voorstellen. Als we zouden moeten kiezen tussen 'high tech' of 'high touch', dan kiezen we voor 'high touch'. En dus zijn we vooral trots op de kwaliteit van onze dienstverlening. In de vorm van persoonlijke dienstverlening en persoonlijke aandacht. En de waarde van ervaring. Maar als techniek ons helpt om onze klanten beter van dienst te zijn, dan gaan er ervoor. En dan lopen we graag voorop.

 

De toegevoegde waarde van Virtueel Bezichtigen

Virtueel Bezichtigen met de Oculus Rift biedt toegevoegde waarde. Bij Virtueel Bezichtigen ervaar je een woning anders en vooral realistischer dan bij het bekijken van foto’s op Funda. Virtueel bezichtigen biedt een betere beleving en een betere ervaring. Je kunt op Youtube talloze filmpjes zien van achtbanen. Maar daar word je niet misselijk van. Als je een achtbaan ervaart met de Oculus Rift, dan ervaar je die achtbaan ook echt. Met het kijken naar huizen is dat niet anders. Als je een woning Virtueel Bezichtigd, dan ervaar je de woning ook echt. In elk geval beter dan door het bekijken van foto's op Funda. En zelfs beter en realistischer dan bij het bekijken dan 360-graden foto's op Funda.

 

Gaat virtueel bezichtigen het ‘live-bezichtigen’ vervangen?

Wat ons betreft niet. Virtueel bezichtigen is vooral bedoeld om een betere eerste indruk te krijgen van een woning dan door het bekijken van foto's op Funda of www.deleeuw.nl. Virtueel bezichtigen gaat 'echt bezichtigen' nooit vervangen. Een virtuele bezichtiging biedt wel een betere en bijzondere ervaring, die bovendien tijd bespaart.

 

Virtueel bezichtigen voor kandidaat-kopers

Er staan meer woningen te koop dan ooit. Veel 'eerste bezichtigingen' van nieuwe woningzoekenden zijn vooral bedoeld om helder te krijgen wat men nu wel of niet zoekt. Die eerste oriëntatie kan met behulp van een Virtuele Bezichtiging een stuk efficiënter verlopen.

 

Virtueel bezichtigen voor onze opdrachtgevers

Voor onze opdrachtgevers levert een Virtuele Bezichtiging vooral gemak op. Het is belangrijk dat een woning bij elke bezichtiging 'verkoopklaar' is. Als wij onze opdrachtgevers laten weten dat er bezichtigers komen, dan moeten zij aan de slag. Het huis wordt opgeruimd en gepoetst en daarmee optimaal gepresenteerd. Uiteraard doen onze opdrachtgevers dat graag. Maar als wij onze opdrachtgevers informeren dat er sprake was van een 'oriënterende bezichtiging' van kijkers die nog onvoldoende weten wat ze precies zoeken, leidt dat soms tot frustratie. Voor onze opdrachtgevers is hun huis nog steeds hun 'thuis'. Onze opdrachtgevers maken hun huis graag op elk moment 'verkoopklaar'. Maar dan graag voor kijkers die ook werkelijk potentiële  kopers zijn.

Er is nog een belangrijk voordeel voor onze opdrachtgevers. Soms hebben onze makelaars een bezichtigingsafspraak voor een woning die niet blijkt te voldoen aan de wensen van de bezichtigers. En realiseren onze makelaar zich dat een andere woning uit ons aanbod wèl zou kunnen aanspreken. In dat geval is een nieuwe bezichtigingsafspraak niet altijd te realiseren. Maar een virtuele bezichtiging vaak wel.

 

De toekomst van Virtueel Bezichtigen

Op dit moment staat Virtueel Bezichtigen nog in de kinderschoenen. De Leeuw Makelaardij heeft bewust gekozen voor de Oculus Rift II, omdat deze in veel opzichten een betere beleving biedt dan haar voorganger.  Anderzijds, het apparaat is gloednieuw. Ook onze ontwikkelaars zijn nog volop bezig om alle nieuwe mogelijkheden van het apparaat te ontdekken en te benutten. Tegelijkertijd is dit een ontwikkeling die zowel onze opdrachtgevers als de belangstellenden voor hun woning belangrijke voordelen biedt. Er gaat niets boven de waarde van ervaring. Als een huis jouw toekomstige thuis gaat worden, dan moet je dat huis zelf beleven en ervaren. Op dit moment biedt Virtueel Bezichtigen zowel voor onze opdrachtgevers als voor woningzoekenden al bijzondere voordelen. En dus lopen we - alweer - voorop!

 

Vragen & Reacties

Er zijn nog geen vragen of reacties. Wees de eerste die een vraag stelt of een reactie geeft
Gast
woensdag 19 december 2018

De Leeuw maakt gebruik van cookies op haar website, onder meer om uw ervaring op onze website te verbeteren. Meer informatie hierover vindt u in onze privacyverklaring.
Door onze website te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.