De Leeuw Blog

Kennis en ervaring staan bij ons hoog in het vaandel. Onze medewerkers zijn bovenmatig goed opgeleid en beschikken gezamenlijk over honderden jaren ervaring.

Dit blog is één van de manieren om u te laten delen in die kennis en ervaring. Ervaringen met huizen en verzekeringen vormen een geliefd onderwerp op verjaardagen. En soms is ons vak ingewikkelder dan het lijkt. Er bestaan nogal wat misverstanden over onderwerpen uit ons vak. Ook die misverstanden stellen we hier aan de orde.

De beste zorgverzekering. Zoeken op vergelijkingssites of vertrouwen op #dewaardevanervaring?

shutterstock_50695516

Het einde van het jaar nadert. En dus gaat u vermoedelijk op zoek naar een betere zorgverzekering. De waarheid achter vergelijkingssites versus de waarde van ervaring.

Internet en zorgverzekeringen? "Je bent zó verdwaald in dit oerwoud"

"Je bent zo verdwaald in dit oerwoud". Dit was de kop van een artikel in NRC van 16 november 2013 over de digitale zoektocht naar zorgverzekeringen. Wie zijn gegevens intikt bij 'de grootste onafhankelijke vergelijker' krijgt een andere uitkomst dan op de website die claimt "het beste in verzekeraars naar boven te halen". En vermoedelijk biedt de website van de Consumentenbond u een derde 'beste advies'. En uiteindelijk weet u nog niet waarvoor u zou moeten kiezen.

 

De waarheid achter premievergelijkers

Zorgverzekeringen zijn big business. Alle premievergelijkers op internet zijn commerciële bedrijven die gebaat zijn bij uw overstap. Of u wijzer wordt van die overstap, is maar de vraag. Veel overstappers blijken volgens het ANP achteraf niet tevreden. Premievergelijkers zijn met elke overstap tevreden, want elke overstap levert geld op. Volgens NRC verdiende Independer aan elke overstapper in 2013 "tot meer dan € 100,=", ongeveer 10% van uw jaarlijkse premie. Ook de Consumentenbond verdient aan overstappers. Is daar iets mis mee? Op zich niet. Een goed advies is immers geld waard.

Het probleem is echter dat verschillende premievergelijkers u verschillende 'beste' oplossingen adviseren. Niet elke premievergelijker doet zaken met elke verzekeraar. Vaak krijgt u bij uw 'objectieve vergelijking' als eerste de aanbieders te zien waarmee de vergelijkingssite een contract heeft afgesloten. NRC hierover: "De sites zijn in dat opzicht verraderlijk".

 

De werkwijze van vergelijkingssites

In 2014 heeft de AFM de vergelijkingssites onderzocht. De hoofdconclusie van het onderzoek naar 30 vergelijkingssites is dat de dienstverlening van de vijf grootste (!) 'in orde' is. Maar nog steeds kan er "zelfs sprake zijn van misleiding door advertentiesites die de suggestie wekken een nuttige en objectieve vergelijking te maken, maar dat niet doen. Consumenten die op basis van deze ‘vergelijking’ een product kiezen, lopen dus het risico dat ze er uiteindelijk weinig aan hebben of zelfs een verkeerde beslissing nemen.” 

Daarnaast wijst de AFM er op "dat de meeste vergelijkingssites na het maken van een vergelijking eerst een top-3 tonen. Vaak kan een aanbieder alleen in de top-3 komen al hij bereid is om een vergoeding te betalen aan de vergelijker als een consument een product afsluit. Het is wel mogelijk om door te klikken naar de volledige vergelijkingsresultaten, maar veel klanten doen dit niet. De AFM zou het toejuichen als vergelijkingssites helemaal geen ‘betaalde’ top-3 laten zien.”

De AFM constateert dat het eerste advies van vergelijkingssites vooral aanbiedingen bevat van verzekeraars die de vergelijkingssite daarvoor ook willen betalen. En daarmee is er in de afgelopen jaren weinig veranderd. Want er was eerder kritiek op de vergelijkingssites.

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) uitte in oktober 2012 forse kritiek op vergelijkingssites. Bij 82% van de websites was de informatie over de inhoud van de dienstverlening niet gemakkelijk vindbaar. Bij 85% was het verdienmodel niet gemakkelijk vindbaar. En bij 97% van de websites was onvoldoende duidelijk waarop het advies was gebaseerd.  NRC noemde het selectieproces van zowel Independer en Vergelijkssite 'tricky'.

 

Kiezen binnen 60 seconden leidt tot teleurstelling

Snelheidsrecord overstappen zorgverzekeringGedurende de afgelopen drie jaar stapten er jaarlijks zo'n 1.000.000 verzekerden over naar een andere zorgverzekeraar. We kunnen ons daar iets bij voorstellen. Een zorgverzekering kost veel geld. Het is logisch dat u naar de beste aanbieding zoekt.

Maar als u als consument dan de overstap maakt, dan moet u wel de juiste stap zetten. En daar gaat het vaak mis. Volgens het ANP is slechts één derde van de overstappers achteraf tevreden.  Dat is ook niet verwonderlijk. Onderzoeksbureau Motivaction onderzocht dat één op de drie consumenten binnen 60 seconden zijn keuze maakt.

Vergelijkingssites kunnen nuttig zijn. Maar als uw die keuze binnen 60 seconden maakt, dan kunt u niet anders dan afgaan op de 'top drie'-lijstjes. Die lijstjes bevatten niet de voor u meest geschikte aanbiedingen. De lijstjes bevatten vooral de aanbiedingen van verzekeraars die bereid zijn om te betalen om in dat overzicht te komen.

Vergelijkingssites willen graag dat u uw keuze snel maakt voor betalende verzekeraars. Independer, de 'onafhankelijke premievergelijker' van Achmea organiseerde in 2011 zelfs een 'NK Overstappen' waarbij de gratis zorgverzekering werd uitgereikt aan iemand die in 12,7 seconden overstapte naar een andere verzekeraar...

 

 

Ons advies

Een uitgebreid persoonlijk en onafhankelijk advies over de voor u optimale zorgverzekering is voor een particulier niet rendabel. Dus zijn wij voor u op zoek gegaan naar een ideale oplossing. We hebben meerdere verzekeraars gevraagd om een kwalitatief uitstekende collectieve zorgverzekering. Maar met een messcherpe premie. En daar zijn we in geslaagd. Delta Lloyd deed ons een aanbod waar we volledig achter kunnen staan.

Delta Lloyd is in de zorgverzekeringsmarkt bepaald geen prijsvechter. Delta Lloyd onderscheidt zich door een uitgebreide dienstverlening. Voorbeelden daarvan zijn de Vrije zorgkeuze, een gratis second opinion (Best Docters®) en een 24/7 bereikbare Delta Lloyd Gezondheidslijn. Eén telefoontje en u krijgt een deskundig advies. U kunt uw zorgverzekering volledig online beheren met Mijn Delta Lloyd. En Delta Lloyd staat bij ons bekend als een snelle betaler.

Misschien klinkt dat te mooi om waar te zijn. Misschien klinkt het vooral als 'te duur om aantrekkelijk te zijn'. Voor onze klanten hebben we echter een collectieve verzekering afgesloten. Deze geeft onze klanten recht op 9% korting op de basisverzekering en 20% korting op de aanvullende verzekering.

Onze vergoeding en onze dienstverlening

De vergoeding die De Leeuw ontvangt als u bij ons een zorgverzekering afsluit, bedraagt circa 5% van de premie. Mocht u tijdens de looptijd van de verzekering vragen hebben, dan kunt u uiteraard bij ons terecht. En mocht er iets mis gaan bij de behandeling van uw declaratie, dan kunt u op ons rekenen. U bent immers onze klant, dus wij staan voor u klaar. En als u ons belt, dan belt u met één van onze medewerkers. En niet met een computer die u wachtmuziekjes laat horen nadat u cijfertjes, hekjes en sterretjes hebt ingetoetst.

 

Interesse in ons aanbod?

Heeft u belangstelling voor ons aanbod? Dan verwijzen wij u voor meer informatie graag naar onze website. Het staat u uiteraard vrij om op internet naar een betere aanbieding te zoeken. Maar weest u daarbij vooral op uw hoede!

 

Vragen?

Vragen kunt u hieronder aan ons stellen.

 

Vragen & Reacties

Er zijn nog geen vragen of reacties. Wees de eerste die een vraag stelt of een reactie geeft
Gast
woensdag 19 december 2018

Gerelateerde berichten

De Leeuw maakt gebruik van cookies op haar website, onder meer om uw ervaring op onze website te verbeteren. Meer informatie hierover vindt u in onze privacyverklaring.
Door onze website te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.