De Leeuw Blog

Kennis en ervaring staan bij ons hoog in het vaandel. Onze medewerkers zijn bovenmatig goed opgeleid en beschikken gezamenlijk over honderden jaren ervaring.

Dit blog is één van de manieren om u te laten delen in die kennis en ervaring. Ervaringen met huizen en verzekeringen vormen een geliefd onderwerp op verjaardagen. En soms is ons vak ingewikkelder dan het lijkt. Er bestaan nogal wat misverstanden over onderwerpen uit ons vak. Ook die misverstanden stellen we hier aan de orde.

Overzicht van de blogs op blog.deleeuw.nl

Een overzicht van de blogs op blog.deleeuw.nl, gerubriceerd per onderwerp.

 

1.OVER DE WONINGMARKT

1.1Algemene ontwikkelingen

De huidige situatie op de koopwoningmarkt is een reactie op de woningmarkt zoals we die tussen 1982 en 2008 kenden. Mijn blog Prijsontwikkeling koopwoningen tussen 1982 – 2008 geeft een helder perspectief op de redenen waarom de prijzen in deze periode zo konden stijgen. In het vervolg van deze blog, De woningmarkt na 2008, leest u welke invloed dat op de huidige woningmarkt heeft. Kort na het verschijnen van de kwartaalcijfers van de NVM worden de cijfers door ons toegelicht en voorzien van commentaar. Zie Kwartaalbericht Zicht op de Woningmarkt 2013 Q1Kwartaalbericht Zicht op de Woningmarkt 2013 Q2 en Kwartaalbericht Zicht op de Woningmarkt 2013 Q3. Het kwartaalbericht over 2013 Q4 zal verschijnen in het eerste kwartaal van 2014. Waar ik me regelmatig aan stoor, is aan slechte journalistiek over de woningmarktcijfers. De cijfers van kadaster / CBS en de NVM worden vaak onjuist geïnterpreteerd, waardoor tegenstrijdige berichten in de krant verschijnen. Dat geeft verwarring. Weten hoe het zit? Lees Helderheid in de wirwar van woningmarktcijfers en het vervolg Een ‘Van Gaaltje’ over de woningmarktcijfers.

1.2 Hoe bereik je in deze markt de beste resultaten

Onlangs werden wij gebeld door de eerste verkoop-opdrachtgever die ons vroeg wanneer we eindelijk de vraagprijs zouden gaan aanpassen. Wij hoopten dat deze opdrachtgever hiermee eindelijk verlost was van De psychologische wetten van de woningmarkt en dat hij zijn prijs wilde verlagen. Helaas, hij wilde een hogere vraagprijs zien, want 'de woningmarkt is toch hersteld'? Waarom de prijzen voorlopig niet zullen stijgen, leest u in Waarom de koopwoningmarkt herstelt, maar niet naar het ‘oude niveau’. Nog een type opdrachtgever waar makelaars van nu mee worstelen. Opdrachtgevers met het uitgangspunt maar ik heb geen haast…. Die zich niet realiseren dat in een dalende markt snel verkopen een hogere prijs oplevert dan verkopen op termijn. De perfecte vraagprijs is in deze markt een scherpe vraagprijs.

1.3 Nu of straks kopen / kopen of huren

Niemand schijnt een objectief antwoord te verwachten van een makelaar als je de vraag stelt of het beter is om te kopen of te huren. Wie dat objectieve antwoord van De Leeuw wil lezen, kan terecht bij Zeven afwegingen bij de vraag: wat is beter, kopen of huren? Als u met een hoger inkomen in een sociale huurwoning woont, dan leest u hier nuttige informatie: Scheefhuren? Wellicht is een koophuis nu een goed alternatief?

1.4 Oplossingen voor de woningmarkt van nu

Er wordt veel geschreven over restschulden. Voor veel mensen is een restschuld een groot probleem. Toch willen we de problematiek wat nuanceren met onze blog Relativering van het restschuldprobleem.Mocht u een restschuld hebben, dan vindt u in deze blog wellicht wat oplossingsrichtingen: EHBR: Eerste Hulp Bij Restschuld. Wellicht kunnen ouders een oplossing bieden? Lees Vijf mogelijkheden om uw kind te helpen bij de aankoop van een woning.

1.5 Wat gaat er in de toekomst veranderen?

De gevolgen van de kabinetsplannen voor de woningmarkt worden hier beschreven Prinsjesdag 2013 : Veranderingen voor de woningmarkt. De manier waarop banken hierop reageerden, is te lezen in Ruimere mogelijkheden voor boetevrij aflossen.

 

2.  OVER VERZEKERINGEN, HYPOTHEKEN EN PENSIOENEN

2.1 Over onafhankelijkheid

Als u beschikt over voldoende tijd èn kennis van zaken, dan kunt u zich op het internet heerlijk uitleven bij het zoeken naar de beste verzekering. Blijft u wel scherp, want van vergelijkingssites moet u niet al te veel verwachten: Objectief online-advies zorgverzekeringen een illusie. Als u een adviseur in vertrouwen neemt, is het wel belangrijk dat die adviseur VOOR U aan het werk is. Wat ons betreft gaat deze stelling net te ver: “Tussenpersonen moeten de vijand van verzekeraars worden”. Maar een goede adviseur moet wel onafhankelijk zijn: de waarde van onafhankelijkheid. Hoe weinig adviseurs nog onafhankelijk zijn, bleek uit Onafhankelijkheid ver te zoeken in top-10 ‘verzekeringsadviseurs’. En in Wie is van wie? leest u welke verzekeraar aan de touwtjes trekt bij welke adviseur. De tijd dat u bij elke adviseur meerdere offertes kon aanvragen, ligt achter ons. Het werkt nu anders. Hoe? We leggen het uit in Een hypotheekadvies, hoe werkt dat nu?

2.2 Uw zorgverzekering

U wordt ziek tijdens uw vakantie. Wat valt er nu onder uw zorgverzekering en wat onder uw reisverzekering? U leest het in Ziekte of ongeval tijdens uw vakantie. Wie betaalt de rekening?. Maar ook op dit gebied gaat er het een en ander veranderen, zie Ziekte of ongeval tijdens uw vakantie. Wie betaalt de rekening in 2015?|

2.3 De kleine lettertjes

Eén van de redenen waarom de gemiddelde consument niet vrolijk wordt van verzekeringen, zijn de beruchte 'kleine lettertjes' in polisvoorwaarden. Wat consumenten zich niet altijd realiseren, is dat die kleine lettertjes vaak te maken hebben met ingewikkelde wetgeving. U leent een boormachine uit aan uw buurman. En u hoopt dat als die uw boormachine laat vallen, hij goed verzekerd is. Helaas, u krijgt te maken met de opzichtclausule. Daarom: De kleine lettertjes (1) : Inzicht in de opzichtclausule. Schade aan uw auto die u niet laat repareren. Waarom u dan soms een lager bedrag vergoed krijgt, leest u hier De kleine lettertjes (2) : De reparatieplicht. Zijn verzekeraars nu echt zo kinderachtig met de uitkering van schade op reisverzekeringen? U leest het in De kleine lettertjes (4) : Gerommel met uw reisverzekering. Op internet zoeken naar een autoverzekering met de laagste premie. En dan van een koude kermis thuiskomen? Niet als u deze blog leest: De kleine lettertjes (5) : De hoge prijs van de laagste autopremie. Niet geregeld in kleine lettertjes, maar het gevolg van een belangrijke rechterlijke uitspraak: Als u een rechtsbijstandsverzekering heeft, dan heeft u sinds kort recht op Vrije advocaatkeuze. Mocht u ondernemer zijn en brandgevaarlijke werkzaamheden uitvoeren, dan adviseren wij u kennis te nemen van De kleine lettertjes (3) : Brandregres Bedrijven.

2.4 Nu nadenken over toekomstige risico's

Heeft u ooit gehoord van uw 'reptielenbrein'? Onze hersenen schijnen drie centra te hebben: een rationeel centrum, een emotioneel centrum en het reptielenbrein. Dat reptielenbrein is het oudste gedeelte van onze hersenen en verantwoordelijk voor de primaire overlevingsreacties zoals vluchten of  vechten. In geval van een acute bedreiging werkt dat reptielenbrein uitstekend. Bij risico's die pas op de lange termijn een gevaar opleveren, zijn we daarom vaak minder scherp.  En dus proberen wij u over sommige risico's bewust na te laten denken. Pensioen.  Is dat voor u de 'ver van mijn bed show'? René Nieboer vindt van niet: Het belang van pensioen: Ver van uw bed of In uw bed?. Er zijn belangrijke momenten in een mensenleven waardoor we gaan nadenken over het belang van een testament, zoals bij een huwelijk, de geboorte van een kind of het overlijden van een ouder. Maar staat u er bij stil dat zo'n testament een uiterste houdbaarheidsdatum heeft? Kortom, Is uw testament toe aan een APK?

 

Vragen & Reacties 2

maria op donderdag 30 maart 2017 17:25

Hallo,

In oktober hebben wij een prachtig huis gekocht en al snel nadat alles geschilderd was zagen we donkere bruine plekken in het plafond van de badkamer. Mijn man keek op zolder en zag achter het Schot 2 diepe gaten die volgestopt zijn met pur. Hij dacht dat de bruine plekken daar vandaan kwamen. Nu 5 maanden later lekken de 3 slaapkamers ook, we hebben er een aannemer bijgehaald en die zag dat de dakgoot verrot was. Hij zag nog vers kit zitten en zei dat er in het afgelopen jaar nog iemand (amateuristisch) aan gerommeld heeft. In de verkoop overeenkomst de vragenlijst stond dat ze in 2010 lekkage hebben gehad en dat de dakgoten zijn vervangen. dit lijkt er nu niet op. De makelaar heb ik gesproken en hij raadde me aan om het gewoon via mijn eigen verzekering te doen. Nu komt van de week de oude eigenaar kijken maar verder zegt hij er niks van te weten. Is dit een verborgen gebrek en kan ik hem hiervoor aansprakelijk stellen? En hoe moet ik dit nu verder oppakken? Alvast bedankt vriendelijke groet

Hallo, In oktober hebben wij een prachtig huis gekocht en al snel nadat alles geschilderd was zagen we donkere bruine plekken in het plafond van de badkamer. Mijn man keek op zolder en zag achter het Schot 2 diepe gaten die volgestopt zijn met pur. Hij dacht dat de bruine plekken daar vandaan kwamen. Nu 5 maanden later lekken de 3 slaapkamers ook, we hebben er een aannemer bijgehaald en die zag dat de dakgoot verrot was. Hij zag nog vers kit zitten en zei dat er in het afgelopen jaar nog iemand (amateuristisch) aan gerommeld heeft. In de verkoop overeenkomst de vragenlijst stond dat ze in 2010 lekkage hebben gehad en dat de dakgoten zijn vervangen. dit lijkt er nu niet op. De makelaar heb ik gesproken en hij raadde me aan om het gewoon via mijn eigen verzekering te doen. Nu komt van de week de oude eigenaar kijken maar verder zegt hij er niks van te weten. Is dit een verborgen gebrek en kan ik hem hiervoor aansprakelijk stellen? En hoe moet ik dit nu verder oppakken? Alvast bedankt vriendelijke groet
Wim de Leeuw op donderdag 30 maart 2017 20:08

Dag Maria,

Ik heb je vraag al eerder beantwoord. Heb je mijn antwoord niet kunnen vinden?

Met vriendelijke groet,
Wim de leeuw

Dag Maria, Ik heb je vraag al eerder beantwoord. Heb je mijn antwoord niet kunnen vinden? Met vriendelijke groet, Wim de leeuw
Gast
zondag 22 september 2019

De Leeuw maakt gebruik van cookies op haar website, onder meer om uw ervaring op onze website te verbeteren. Meer informatie hierover vindt u in onze privacyverklaring.
Door onze website te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.