De Leeuw Blog

Kennis en ervaring staan bij ons hoog in het vaandel. Onze medewerkers zijn bovenmatig goed opgeleid en beschikken gezamenlijk over honderden jaren ervaring.

Dit blog is één van de manieren om u te laten delen in die kennis en ervaring. Ervaringen met huizen en verzekeringen vormen een geliefd onderwerp op verjaardagen. En soms is ons vak ingewikkelder dan het lijkt. Er bestaan nogal wat misverstanden over onderwerpen uit ons vak. Ook die misverstanden stellen we hier aan de orde.

"Tussenpersonen moeten de vijand van verzekeraars worden"

Jazeker. Tussenpersonen moeten de vijand van verzekeraars worden. Althans, volgens Prof. Dr. V.A.F. (Victor) Lamme, hoogleraar cognitieve neurowetenschap aan de UVA. Dit inspireerde ons om duidelijkheid te geven over onze visie op verzekeraars.

Als het gaat om onze relatie met verzekeraars, dan mogen we bij De Leeuw inmiddels met recht spreken over 'de waarde van ervaring'. We doen 'sedert 1951' zaken met verzekeraars. En dus weten we dat verzekeraars geen vrienden zijn. Want aan de vriendschap met een verzekeraar hangt altijd een prijskaartje. Het prijskaartje van afhankelijkheid.

We bestaan 62 jaar dankzij het vertrouwen van klanten in ons onafhankelijk advies. En we bestaan 62 jaar dankzij ons wantrouwen naar verzekeraars

Toch gaat het te ver om te zeggen dat verzekeraars of banken onze vijanden zijn. Verzekeraars en banken zijn voor ons een inkoopkanaal. Niets meer, niets minder. In samenwerking met inkoopkanalen is het per definitie van belang om de regie te houden. Maar als je inkoopt bij banken en verzekeraars, dan is regie onvoldoende. Dan draait het om onafhankelijkheid. De positie om, in het belang van je klant, NEE! te kunnen zeggen tegen een verzekeraar en vervolgens verder te shoppen. Daarbij past een gezond wantrouwen naar verzekeraars. Zij willen hun producten verkocht hebben, wij willen vooral de beste oplossing voor onze klant.

Overigens denken we niet dat we verzekeraars met deze uitspraken op hun ziel trappen. Ook verzekeraars hebben een haat-liefdeverhouding met verzekeringsadviseurs. Enerzijds vormen zij een belangrijk verkoopkanaal voor verzekeraars. Tussenpersonen zorgen voor de inkoop van ruim 50% van de levensverzekeringen en een kleine 40% van de schadeverzekeringen (cijfers per 2010). Maar anderzijds vinden verzekeraars die tussenpersonen ook lastig en eigenwijs. En dat in toenemende mate. Want het aantal tussenpersonen is gehalveerd en de overlevers worden steeds sterker. En dat maakt het nòg lastiger voor verzekeraars om grip te krijgen.

Want één ding is zeker: Verzekeraars zijn dol op grip op verzekeringsadviseurs. En bij voorkeur op de verzekeringsadviseur die zich 'onafhankelijk' noemt. En dat in 90% van de gevallen allang niet meer is. Bij De Leeuw voelen we ons soms Asterix in Verzekeringsland. De volledig onafhankelijke tussenpersoon vormt een uitstervend ras. Want volledige onafhankelijkheid is naar onze smaak 1) juridische onafhankelijkheid, 2) financiële onafhankelijkheid èn 3) commerciële onafhankelijkheid.

1.Juridische onafhankelijkheid = geen aandelenbezit bij onze inkoopkanalen (verzekeraars of banken)
Bij herhaling hebben verzekeraars geprobeerd om de aandelen van ons bedrijf te verwerven. Soms als ze het gevoel hadden dat we met de rug tegen de muur stonden. Andere keren met de meest prachtige beloften. Maar tot op de dag van vandaag is De Leeuw Groep echter particulier bezit. En wat ons betreft, blijft dat zo. Mocht u willen weten welke 'onafhankelijke' collega's inmiddels wel ingelijfd zijn, dan verwijs ik u naar mijn blog Wie is van Wie.

2. Financiële onafhankelijkheid = geen leningen bij onze inkoopkanalen (verzekeraars of banken)
Verzekeraars zijn grote en rijke organisaties. Geld is macht, lenen kost geld. Maar als je als tussenpersoon leent, dan kost het je vooral je onafhankelijkheid. Verzekeraars zijn altijd bereid en bereid geweest om tegen gunstige voorwaarden te financieren. Niet vanuit vriendschap, maar vanuit de kansen om de onafhankelijkheid te beïnvloeden. Het gegeven dat zo veel tussenpersonen gefinancierd worden door verzekeraars, leidde onlangs tot kamervragen. Tot op de dag van vandaag heeft De Leeuw Groep geen cent schuld aan welke inkoopkanaal dan ook.

3. Commerciële onafhankelijkheid = geen productie-afspraken bij onze inkoopkanalen (verzekeraars of banken)
Aan het begin van elk jaar willen verzekeraars graag weten hoeveel verzekeringen je voor ze gaat verkopen. Verzekeraars werken graag met productie-afspraken. En elke keer is ons antwoord dat we ook in het nieuwe jaar weer veel verzekeringen zullen verkopen, maar uitsluitend bij die verzekeraar die voor onze klanten de beste en meest betaalbare oplossing biedt.


Samengevat

De Leeuw hoeft niet de vijand van verzekeraars te worden.We zijn trots op onze onafhankelijkheid. En koesteren een gezond wantrouwen ten opzichte van banken en verzekeraars. Want uiteindelijk kan je als adviseur maar één belang dienen. En dat is het belang van de klant!

 

Vragen & Reacties 3

hans jongeneel op zondag 03 november 2013 16:38

Hallo Wim jammer dat ik er gisteren niet bij kon zijn .
Bedankt voor de uiteenzetting over de tussen personen.
Wij hebben zelf ook al jaren een onafhankelijke tussenpersoon
en dat bevalt prima ze zijn niet de goedkoopste maar wij zijn verzekerd zonder zorg.
Fijne avond en groeten hans Jongeneel.

Hallo Wim jammer dat ik er gisteren niet bij kon zijn . Bedankt voor de uiteenzetting over de tussen personen. Wij hebben zelf ook al jaren een onafhankelijke tussenpersoon en dat bevalt prima ze zijn niet de goedkoopste maar wij zijn verzekerd zonder zorg. Fijne avond en groeten hans Jongeneel.
Wouter Fontein op dinsdag 01 juli 2014 10:18

Kijk, voor zo'n tekst 'Tussenpersonen moeten de vijand van verzekeraars worden' weet je gelijk waar de Leeuw voor staat. En zo hoort een tussenpersoon naar mijn mening ook te werken. Ik heb net een heel vervelende situatie achter de rug waarbij mijn tussenpersoon in Woubrugge en 2 verzekeraars mij volledig in de kou lieten staan. Mijn vertrouwen in verzekeraars heeft daardoor een forse deuk opgelopen. Ik stap over naar de Leeuw.

Kijk, voor zo'n tekst 'Tussenpersonen moeten de vijand van verzekeraars worden' weet je gelijk waar de Leeuw voor staat. En zo hoort een tussenpersoon naar mijn mening ook te werken. Ik heb net een heel vervelende situatie achter de rug waarbij mijn tussenpersoon in Woubrugge en 2 verzekeraars mij volledig in de kou lieten staan. Mijn vertrouwen in verzekeraars heeft daardoor een forse deuk opgelopen. Ik stap over naar de Leeuw.
Wim de Leeuw op zaterdag 05 juli 2014 15:57

Geachte heer Fontein, wat een leuke reactie!
Overigens wel met een voor u vervelende geschiedenis.

U wordt maandag door één van onze adviseurs gebeld. Het lijkt me
goed als onze adviseur daarbij ook naar de casus uit het verleden
kijkt. Wellicht dat wij nog een poging kunnen ondernemen...

Met vriendelijke groet,
Wim de Leeuw
directeur De Leeuw Groep

Geachte heer Fontein, wat een leuke reactie! Overigens wel met een voor u vervelende geschiedenis. U wordt maandag door één van onze adviseurs gebeld. Het lijkt me goed als onze adviseur daarbij ook naar de casus uit het verleden kijkt. Wellicht dat wij nog een poging kunnen ondernemen... Met vriendelijke groet, Wim de Leeuw directeur De Leeuw Groep
Gast
maandag 14 oktober 2019

Gerelateerde berichten

De Leeuw maakt gebruik van cookies op haar website, onder meer om uw ervaring op onze website te verbeteren. Meer informatie hierover vindt u in onze privacyverklaring.
Door onze website te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.