De Leeuw Blog

Kennis en ervaring staan bij ons hoog in het vaandel. Onze medewerkers zijn bovenmatig goed opgeleid en beschikken gezamenlijk over honderden jaren ervaring.

Dit blog is één van de manieren om u te laten delen in die kennis en ervaring. Ervaringen met huizen en verzekeringen vormen een geliefd onderwerp op verjaardagen. En soms is ons vak ingewikkelder dan het lijkt. Er bestaan nogal wat misverstanden over onderwerpen uit ons vak. Ook die misverstanden stellen we hier aan de orde.

Maar ik heb geen haast...

Makelaars horen het steeds vaker: "Maar ik heb geen haast bij de verkoop van mijn huis". Een verstandig uitgangspunt. Ook wij nemen graag de tijd voor de verkoop van uw woning. Maar soms heeft ‘geen haast’ een riskante ondertoon...

Een goede verkoop vraagt voorbereiding en dus tijd…

Een goede makelaar rendeert en verdient zichzelf terug. Onze makelaars willen voor hun opdrachtgevers geld verdienen, ook in de vorm van een hogere opbrengst dan u zelf zou kunnen realiseren. Een goede verkoop begint daarom altijd met een goede voorbereiding. Een optimale presentatie, gericht op de juiste doelgroep voor uw huis. Aansprekende foto's, gemaakt door een professionele fotograaf. De inzet van de juiste promotiemiddelen. Voorbereiding vraagt tijd en haastige spoed is zelden goed...

… maar soms moet je toeslaan op het juiste moment!

Het kan een dure fout worden als het argument 'geen haast’ wordt gebruikt om niet toe te slaan op het juiste moment. Bijvoorbeeld als er voor de eerste keer een bod wordt gedaan. Te vaak zijn opdrachtgevers geneigd om dat bod af te wijzen: “Het is immers pas het eerste bod”. Een goede makelaar realiseert zich dat een eerste bod niet voor niets een eerste bod is. Vaak is dat eerste bod afkomstig van iemand met een bovengemiddelde belangstelling voor juist dit huis. En daarom is het eerste bod heel vaak het beste bod. Vraag een makelaar naar de grootste frustraties uit zijn carrière en vermoedelijk begint hij direct met de opsomming van alle eerste biedingen die door een opdrachtgever resoluut werden afgewezen. Met uiteindelijk een fors lagere opbrengst als gevolg.

‘Geen haast met een riskante ondertoon'

De prijzen van woningen zijn in de periode tussen 2008 en 2013 met bijna  20% gedaald. De gemiddelde woningbezitter is nog best bereid om dit gegeven, in zijn algemeenheid, te aanvaarden. Maar als het om de eigen woning gaat, dan is dat lastiger… Dit heeft te maken met een psychologisch fenomeen dat ‘verlies-aversie’ wordt genoemd. In gewoon Nederlands: mensen hebben een ongelofelijke hekel aan ‘verliezen’. De afkeer ten opzichte van verlies is zo groot dat we soms (emotionele) beslissingen nemen die het verlies uiteindelijk groter maken. Emoties leiden soms tot verkeerde beslissingen. Dat geldt niet alleen handel op de beurs, maar ook voor verkopers van woningen.

De waarde van de eigen woning wordt door veel woningbezitters te optimistisch ingeschat. We geloven best dat ‘de prijzen op de woningmarkt’ dalen. De geloven ook nog wel dat de prijzen in onze woonplaats dalen. Misschien zelfs in onze straat. Maar dat zelfs het eigen huis minder waard is geworden, dat gaat er bij woningbezitters maar heel moeilijk in.

Veel woningen staan daarom te koop met te hoge vraagprijzen. De vraagprijs is te hoog gesteld want “we hebben geen haast” en “de prijs verlagen kan altijd nog”. Uit onderzoek van de Amsterdam School of Real Estate is echter gebleken dat een te hoge vraagprijs in de huidige markt vaak leidt tot een lagere opbrengst. In de eerste maanden dat uw huis te koop staat, heeft u de grootste kans om een koper te vinden èn om de beste prijs te realiseren. Realistisch prijzen verhoogt de verkoopkans en leidt tot een (uiteindelijk) hogere opbrengst.

Kortom
‘Geen haast is goed’. Maar als u in de huidige markt op zoek bent naar een koper die in feite bereid is om teveel te betalen, dan loopt u een grote kans dat u uiteindelijk uw woning voor minder geld verkoopt.

 

Vragen & Reacties

Er zijn nog geen vragen of reacties. Wees de eerste die een vraag stelt of een reactie geeft
Gast
zondag 22 september 2019

Gerelateerde berichten

De Leeuw maakt gebruik van cookies op haar website, onder meer om uw ervaring op onze website te verbeteren. Meer informatie hierover vindt u in onze privacyverklaring.
Door onze website te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.